NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-08
Skrivet av: Bengt Johansson skrivet 2001-05-14, 21:47
Min mfmfm Elin Andersdotter föddes den 2/6 1770 i Solberg, Solberga socken, Bohuslän. Hennes föräldrar hette Anders Svensson och Elin Mattisdotter.
Drängen Anders Svensson i Solberg och pigan Elin Mattisdotter från Vitsten vigdes den 8/10 1763. Alla deras barn föddes i Solberg, men när Anders Svensson dog år 1784 bodde han i Aröd. I Solberga husförhörslängd 1786 är änkan Elin med barnen Anders, Andreas och Börta antecknade som inhyses i Nordre Aröd.
Elin Mattisdotter gifte om sig den 21/10 1787 med änkemannen Bernt Hansson i Aröd. Bernt Hansson med familj flyttade till Instön i Lycke socken år 1793, där Bernt Hansson dog vid månadsskiftet april/maj 1802. Jag har inte lyckats spåra Elin Mattisdotter därefter.
 
När Anders Svensson dog den 12/10 1784 angavs hans ålder till 45 år. Är åldersangivelsen riktig bör han ha fötts cirka år 1739, men jag kan inte identifiera honom i Solberga födelsebok.
 
Elin Mattisdotter var enligt Solberga husförhörslängd 1786, Nordre Aröd, 40 år gammal.
Enligt den flyttningssedel av den 22/3 1793 som familjen fick när den flyttade till Instön var hon vid 50 års ålder.
Enligt Lycke husförhörslängd 1798, Udden, var hon 53 år.
Hon tycks därför ha varit född runt mitten av 1740-talet, men jag kan inte finna henne i Solberga födelsebok.
Eftersom hon kom från Vitsten kan hon ha varit dotter till någon av de två män med namnet Mattis som bodde i Vitsten vid denna tid, Mattis Jonsson, gift med Börta Andersdotter och Mattis Månsson, gift med Gunilla Ambjörnsdotter.
I bouppteckningen efter Mattis Jonsson av den 29/6 1759 nämns barnen Anders, Jon, Ällin, Börtta, Hellena och Maret.
Någon bouppteckning efter Mattis Månsson kan inte påträffas. Det är därför ovisst om även han hade en dotter Elin.
 
Känner någon till något om dessa personer?
Var och när föddes Anders Svensson?
Var Elin Mattisdotter dotter till Mattis Jonsson och Börta Andersdotter i Vitsten?
Var och när dog Elin Mattisdotter?
 
Hälsningar
Bengt Johansson