NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2015
Skrivet av: Olof Öberg skrivet 2015-01-02, 15:05
Sent svar till Martin Nordling, på nedanstående fråga.
 
Röstens krog tycks vara ett alternativt namn på Månstorp (enligt SOFI). Man återfinner Arvid i Månstorpastugan, Stora Malm AI:3 sid 127, från ca 1739 och framåt. Hustrun heter där Anna Carlsdotter, så vigselnotisens Månsdotter verkar vara fel - hennes första man hette Måns Jonasson.
 
Som nämnts tidigare i denna tråd dog Arvid Gustavsson i Röstenskrogen 9/6 1747. I begravningsnotisen anges födelsedatum, dock ej födelseort. Många uppgifter på nätet anger denna till Hagen, Östra Vingåker; kanske finns det säkrare källor till detta än den svårlästa/svårtolkade dopnotis som återfinns i Östra Vingåker C:1 på det aktuella datumet, kanske inte.
 
Vänliga hälsningar,
 
Olof Öberg
 
Postat tisdagen 19 mars 2013 - 07:25
   
Hej!  
 
Jag har en ana som jag har svårt att ta död på så att jag kan se när han föddes.  
Det rör sig om Arvid Gustafsson på Fäboda som var sexman och som fått några av sina närmsta släktingar omnämnda tidigare i denna tråd. Problemet är att hans hustru dör 1 februari 1738 vid 51 års ålder, således finns misstanken om att Arvid fortfarande var i sin krafts dagar. Den 1 juli 1739 så gifte han om sig med änkan Anna Månsdotter från Röstens krog, samtidigt försvinner han ifrån Fäboda. Det ligger nu nära till hands att tro att han då flyttar till Röstens krog, där hans nya hustru bor (1809-1810 så kommer för övrigt hans sonsons son, Lars Larsson, att arbeta som dräng där), men Röstens krog finns inte i HFL för dessa år!!!! jag har letat under Rösten utan framgång, det finns inte ens någon Anna Månsdotter där!  
 
Är det någon som vet var jag hittar Röstens krog, eller vet vad det blev av Arvid Gustafsson?