NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-12-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-12-21
Skrivet av: Claes Björkstedt skrivet 2014-10-15, 17:07
Camilla
 
Kompletterar mitt svar med ett tidigare e-post som innehåller data och en problemställning som kanske också kan intressera Dig! Ledsen om detta inlägg härigenom blir lite väl omfattande.
 
Utdrag ur e-post till Jörgen Vessman som också forskat om Bjurling.
 

Hej igen
 
Jag tror jag har stora och förvirrande nyheter.  
 
Caisa Lisa f. 1757 har - som jag skrev tidigare - inte lämnat mig någon ro.  
Jag upptäckte, efter ditt önskemål om mina data, att min dokumentation bakåt i tiden för henne var bristfällig och att jag gjort noteringen att hon var svår att återfinna före giftermålet.  
Jag gjorde ett nytt försök och fann hennes utflyttningsregistrering från S:t Olai, Norrköping, se Norrköpings S:t Olai BII:1 (1784-1799) Bild 33 / sid 31 nr 51.  
 
Det som gav mig kalla kårar i den noteringen var födelseåret (1744) men framförallt födelseorten (Norrköping). Vi känner ju igen födelseåret. Födelseorten borde ju rätteligen vara St Malm.  
Tyvärr finns där ingen anteckning om boendet före utflytten, men jag skannade S:t Olai:s födelsebok och vad tusan finner jag om inte en Catharina Elisabeth dotter till klädesmakargesällen Jöns Biörkstedt, se Norrköpings S:t Olai CI:5 (1744-1767) Bild 44 / sid 40.
 
Det ser ut som om din Bjurling gifte sig med henne och då stämmer senare tidsangivelser bättre. Caisa Lisa f 1757 verkar således vara fel person och hr Bjurling kanske inte uppskattar att bli omgift efter sin död.
 
Men, nu öppnar sig en åtminstone för mig sanslöst intressant fråga. Jag har tidigare stött på denne Jöns och bedömt att han inte tillhör vår släkt. Emellertid vore det ju ett märkligt sammanträffande om hr Bjurling med maka Chatarina Elisabeth ( f.1744) kom att av slumpen bo på Nedre segern nr 4 som ägs av mina Björkstedtars arvingar, eller hur? Och var tog då den andre Cajsa Lisa vägen?
 
Jag kan dessvärre inte hitta denne Jöns Björkstedt i hsfl för S:t Olai, men får blada och blada. Kanske kommer jag hitta honom. En hypotes eller förhoppning är att denne Jöns Björkstedt är densamma som en Jon Andersson f. 1720 från Björkvik. Han liksom mjölnarens far var söner till en Anders Jonsson, Björkvik, och en del söner och döttrar tog namnet Björkstedt då de flyttade från Björkvik. Om så skulle vara fallet är det en mindre sensation för några att återfinna denne Jon.
 
Cajsa Lisa, tja där har jag inga uppslag alls numera!
 
Ja, jäklar i det - det här är intressant!
 
Mvh/Claes
 
(Meddelandet ändrat av Claes_b 2014-10-15 17:35)