NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17
Skrivet av: Gunilla Krohn skrivet 2014-06-15, 11:14
Hej Margareta och Camilla!
 
Jag har också i många år undrat över denna Johan Johansson, han är ana till min sambo.
 
Björkvik AI:4 sida 186, Kvisätter, där har prästen noterat på Johan 9 år ifr. Malm, födda här.
Det ser ut som han skrivit det 1766 eller 67, för det är med samma penna som barnen är inskrivna och dottern Katarina är ett år, hon är född 1765. De kom till Björkvik 1758, så det stämmer ju, kanske stämmer född i Björkvik också, om det nu inte är barnen han menar.
 
Jag har alltid velat få det till att han har någon slags anknytning till Kvisätter, en känsla bara, och nu har jag hittat en Jöns Jönsson som föds 27 december 1723 (C:2 s. 174), hans föräldrar är Jöns Jonsson och Britta Jonsdotter. Och jag tror att Britta Jonsdotter är född i Kvisätter, dotter till Jon Larsson. Dopvittnen är bland annat drängen Lars Gustafsson och pigan Margareta Gustafsdotter i Munkebo, som då skulle vara hans kusiner.
 
Kanske han tyckte det lät bättre med Johan Johansson är Jöns Jönsson.  
 
Jöns Jonsson och Britta Jonsdotter gifte sig 1709 (EI:1 s. 235), de bodde först i Ottekil, där de fick barnen Karin 1711 (C:2 s. 53), Britta 1715 (s. 92) och Margareta 1718 (s. 127), sedan tror jag att Simon som föds 1721 i Kvisätter (s. 148) är deras son, och sedan flyttade de kanske vidare till Lilla Boda.
 
Ja, en teori bara, men stämmer den är jag också släkt med denna Johan Johansson (Jöns Jönsson är jag släkt med i alla fall), för jag har efter många års forskande kommit fram till att min sambo och jag har en gemensam ana i Jon Larsson i Kvisätter.  
 
Mvh Gunilla