NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-06-04, 08:55
Hej Margaretha!
Angående Maja Kajsa så gjorde min farmors kusin, ovan nämnda Ingrid Lagerbäck, en del forskning och skrev ner en del. Vissa saker har jag upptäckt varit feltolkningar (den förvirrande aspekten med Hälltorp och Källtorp som båda figurerar har jag blivit medveten om först med den med dina inlägg, men så har jag inte forskat särskilt mycket på den linjen), men så här skriver Ingrid för hand (mina kommentarer inom hakparentes):
 
Lars Johnsson [här avses Lars Jansson]*7.10.1770 gift med Kjerstin Persdotter *21.11.1770 Vännevadstugan V.V. de får sonen Lars Johan [han hette endast Lars, sammanblandning med flera andra personer med det namnet]*18.7.1798. han gifter sig 23.6.1825 [han gifte sig 23 juni 1822 i Östra Vingåker, båda kontrahenterna bosatta i Smedstorp] med
Maja Cajsa Jonsdotter *4.9.1798 från Hälltorp [hon föddes när familjen var bosatt i soldattorpet för rote nr 4, vilket mig veterligen inte hette Hälltorp]. Hennes föräldrar är Jonas Berggren född i Östra Eneby 1764 och Karin Olsdotter *11.1.1768 vid Källtorp S.M. Maja Cajsa får tre syskon [hon hade ytterligare ett, Jonas, som dog väldigt tidigt, född 1794-08-30]. Fadern Jonas B är indelt soldat nr 4 vid Källtorp [Rote nr 4 hette Gribäcken, men rotegård nr 3 för den roten var Källtorp (Kielltorp enligt soldatregistret)]. 1801 [27 juni enligt soldatregistret] dör Karin, de fyra barnen blir moderlösa, men något år senare [1802-11-27 enligt soldatregistret] så gifter Jonas om sig, får ytterligare två barn.
1808 blir Jonas uttagen i kriget mot Ryssarna, han blir tillfångatagen och satt på fästning i Åbo till 1809 [jag har ingen aning om varifrån den uppgiften kommer]. Föregives död i fångenskap 1809 står det [detta är ett citat ifrån hfl].
År 1811 tycks som ett ödets år för Jonas första barn. Maja Cajsa kommer som lillpiga till Strångholm, 13 år gammal, sonen Anders, som vid 15 års ålder blivit uttagen som soldat nr 30, är nu 18 år [Detta anser jag vara en felaktig tolkning av källmaterialet; Anders hamnade hos soldat nr 30, Per Spets, som så småningom flyttade över till rote nr 4, på rote nr 30 hamnade soldaten Anders Bolt, men han var född 1795 (vår Anders var född 1792-10-11). Jag fantiserar om att Per Spets var vän med Jonas Berggren och efter dennes död så ville han hjälpa familjen något och tog sig an Anders, men han kan ha haft betydligt lägre motiv. Några av mina kusiner härstammar ifrån Per Spets.]. Olof 15 år flyttar till ÖW, och yngste sonen Peter elva år kommer till Gölet. Jonas andra hustru och de två barnen med henne oct vi[dessa två ord (eller om det skall vara ett) har jag inte lyckats förstå] inte mycket om.
Lars Johan Larsson [skall endast vara Lars Larsson] äktar den 23.6.1825 [skall vara 1822] Maja Cajsa Jonsdotter. De blir brukare till Smedstorp Ö.V. får sju barn [fel!], varav Petter Adolf *29.9.1831 är den tredje i raden [De fick totalt 10 barn, varav Petter Adolf var den sjätte i raden. Lena Stina f. 1822-10-28 d. 1823-03-24, Lars Gustaf f. 1824-08-15 d. 1824-09-01, Petter(?) f. 1825-07-22 d. 1825-08-06 har missats.]. 1842 avlider modern Maja Cajsa och året därpå 1843 gifter fadern Lars Johan [endast Lars] om sig [med en kvinna född 1820], då utflyttar de fyra äldsta till Brenäs[? läser jag rätt?]. Peter Adolf är då elva år, man kan väl räkna med att det blev en schism mellan barnen och styvmodern [Jag har fått intrycket att de flyttade ut när deras moder dog och flyttade tillbaka när fadern gifte om sig. Senare när styvmodern får en oäkta dotter 5 år efter deras faders död så tar Petter Adolf över Smedstorp och försörjer henne tills han själv dör. Petter Adolf till och med uppkallar en av sina söner efter den postuma son som styvmodern fött.].
 
Ingrid Lagerbäck fortsätter att berätta, men delen som berör Maja Kajsa är över. Vidare kan nämnas att Smedstorp idag ägs av ättlingar till Petter Adolf (ej den exakta gren som jag tillhör) och den sista vägstumpen fram till stället kallas för Maja Kajsas stig efter henne (det finns en hemmagjord skylt).
 
Detta är egentligen inte så mycket, men jag har utforskat andra delar av mina rötter. Citatet ovan är från en text som Ingrid Lagerbäck skrev för hand 1982. Sidorna blev sedan fotokopierade och fotokopiorna hamnade hos hennes lillebror, där jag fick se dem 21 oktober 2012 och då tog bilder av dem. Det är från dessa bilder som jag har försökt tolka vad som står (och åtminstone ett frågetecken finns).
 
mvh
Martin Nordling
 
P.S. Jag måste naturligtvis tacka så mycket för uppgifterna om Jonas Berggrens anor. Jag får se om det går att komma någonstans ytterligare, när jag får tid.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-06-04 09:20)