NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-06-03, 09:58
Hej igen, Margaretha!
Denna del av anorna har jag ägnat tämligen liten uppmärksamhet. Orsaken är att min farmors kusin, Ingrid Lagerbäck (1915-2014), genomförde släktforskning som jag ärvde. Min tanke var ursprungligen att endast komplettera de data som saknades, men efterhand så insåg jag att mycket måste göras från grunden. Forskningen hade gjorts före datorernas intåg i släktforskningen. På 1800-talet, särskilt det senare så är den ganska bra, särskilt som Ingrid personligen hade träffat flera av personerna och kunde föra vidare historier.
Angående Jonas Berggren och hans familj så hade Ingrid skrivit en del om vad som hände med Maja Kajsa (hon verkar även ha blandat ihop sonen Anders med soldaten Anders Bolt som var soldat senare på roten). Eftersom jag främst var (och kanske i viss mån fortfarande är) intresserad av att komma så långt bak som möjligt (och sedan skaffa ytterligare upplysningar om dem) så gjorde jag inga försök att undersöka deras exakta förflyttningar.
Uppgifter fanns emellertid om att Jonas Berggren var född i Östra Eneby, så jag kollade upp om jag kunde hitta något där, men källorna var i för dåligt skick.
 
På p10:s soldatregister så anges han heta Anders Jonas Berggren. Jag vet inte om det är fel eller om hans fulla namn var Anders Jonas och att han kallades Jonas, men hans företrädare hette uppenbarligen Anders Berggren.
 
Jag kan även nämna att Jonas Berggrens kompani tillhörde första bataljonen. När ryssarna närmade sig så gav sig första bataljonen iväg över isen, därefter andra bataljonen, kvar lämnade de sjuka och sårade. Första bataljonen kom undan, medan andra bataljonen fick utkämpa en del strider på isen innan de slutligen fick kapitulera. Min slutsats är att Jonas Berggren måste ha varit sjuk eller sårad vid denna tidpunkt. Eftersom de senaste striderna de utkämpade var i Norge, så lutar jag åt att han hade blivit sjuk, vilket ju inte var alltför ovanligt vid denna tid när soldaterna kom samman och epidemierna ibland började härja. Troligen så var det av sjukdom som han sedan dog (här blir det lite spekulation, hela detta stycket är spekulerande, men bygger på rimliga antaganden).
Uppgifter om Södermanlands regementes göranden kommer ifrån Hans Högmans hemsida: http://www.algonet.se/~hogman/militaria.htm se specifikt: http://www.algonet.se/~hogman/regementen-d_krig.htm
 
Jag har alltså inte fått fram Jonas Berggrens föräldrar.
 
Ångående sockenstämmoprotokollen så har jag inte ägnat mig åt sådana, men jag har ett minne av att ha sett något sådant på biblioteket i Katrineholm när jag var där i mellandagarna.
 
mvh
Martin