NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-19
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2005-12-18, 09:30
Hej Lars!
 
Jag tittade lite i några hfl, födelse- vigsel- och dödböcker. Eftersom Lars Spång var smed, så finns det inget som direkt talar för att han skulle vara född i ett soldattorp.  
 
Lars Spång var enligt uppgift i hfl född 1747 4/6. I tidiga tonåren, 1760, flyttade Lars från Östra Vingåker (D) till Forssjö i Stora Malm (D), där han var dräng och sedan gesäll hos knipsmedsmästaren Erik Mårtensson Ledberg. Han kallades då för Lars Andersson, och namnet Spång är tillskrivet 1761.
Han gifte sig 1768 3/10 i Stora Malm med Märta Mårtensdotter, född 1734 (dödbok) eller 1737 (hfl). Märta flyttade 1764 från Östra Vingåker (D) till Forssjö i Stora Malm, där hon var piga hos inspektorsfamiljen till vigseln.
Efter vigseln blev Lars Spång dagsverkskarl, och anges i födelseboken 1770 vara bosatt i Stenberga soldattorp. Någon sådan plats finns inte i Stora Malm, och makarna är under denna tid skrivna vid Forssjö. 1772 flyttar de till ett eget hushåll vid Forssjö, varefter Lars Spång uppges vara spiksmedsgesäll.
Tillsammans hade Lars Spång och Märta Mårtensdotter sonen Lars Johan, född 1770 18/3 i Stora Malm, död av gikt 1789 18/5 vid Forssjö (han kallas för Lars Johan i födelseboken och i dödboken, men i samtliga hfl endast för Lars) samt döttrarna Anna Katarina, född 1773 1/12 vid Forssjö och Maria Kristina, född 1776 6/12 i Forssjö.
Märta Mårtensdotter dog av hetsig feber 1777 11/4. Lars Spång gifte om sig 1777 5/10 i Stora Malm med pigan Katarina Eriksdotter vid Eriksberg, född ca 1741. De fick tillsammans dottern Margareta Elisabeth, född 1778 3/10.
Lars Spång dog vid Forssjö av lungsot 1801 11/10, och var enligt åldersuppgift i dödboken 54 år och 36 veckor gammal.
 
 
Vid Forssjö återfanns också lärogossen Anders Spång, född ca 1753 och död av en böld i halsen 1764 4/1.  
 
 
Varken Lars Spång eller Märta Mårtensdotter föddes i Stora Malm. Lars återfanns heller inte i födelseboken för Östra Vingåker (Märta försökte jag inte ens leta efter, då födelseboken under de angivna åren var... något svårläst). 1753 föddes i Östra Vingåker ett flertal pojkar som liksom sin far hette Anders. Då socknens hfl börjar 1756, kan du givetvis kolla upp familjerna och se om någon av dem har en bror vid Lars född ca 1747.
 
Dessutom sökte jag i Södermanlands regementes register efter en soldat Anders Spång. Det fanns flera, men den tidigaste var verksam på 1770-talet.
I Disbyt hittade jag flera forskare som hade med familjen (via Lars Spångs andra döttrar), men ingen av dessa hade löst frågan om hans bakgrund. Enligt en forskare hette Märta Mårtensdotter också Mårberg, men detta är en slarvig läsning av vigselnotisen från 1768. Vid en första anblick ser det ut att stå Mårberg, men trots att han skrivit hafsigt så har prästen plitat ner Mårtensdotter och inget annat.
 
 
Lycka till med vidare efterforskningar!
Camilla Eriksson