NULL Skriv ut sidan - Stora Malm

Anbytarforum

Titel: Stora Malm
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2016-03-01, 13:05
Med tanke på att Anna i dödboken noteras som änkan från Stensjö så kan man nog anta att hon bor där tills hon flyttar till fattighuset.
 
Det stämmer dock att Annas dotter Anna Olofsdotter gifter sig med Nils Larsson från Remröd och sedan flyttar till Heby, Lerbo, samt att Anna O dör i heby 28/10 1745 (det här är mina anor). Tyvärr så vet jag inte var änklingen tar vägen efter 1745. Delar av familjen blir dock kvar i Heby. På 1770-talet dyker till exempel Anna Jonsdotters dotter Maria Tyresdotter född 1713 upp som änka i Heby, då boende hos sin halvsysters svägerska Kerstin Larsdotter och dennes dotter och måg. Jag vet inte var Maria bodde som gift.
 
En liten följdfråga (som inte riktigt hör till ovanstående diskussion, men ändå): Anledning till att Anna Olofsdotter och Nils Larsson flyttar till Heby, Lerbo verkar vara det faktum att Nils far Lars Nilsson 166(8)-1748 i Remröd äger Heby (bl.a. enl. skattningslängden 1716). Lars och hans hustru Brita Jonsdotter 167(6)-1750 är även dopvittnen hos en Jonas Larsson i Heby 1717 och 1719. Känner någon till kopplingen mellan dessa familjer?
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av Mared 2016-03-01 13:18)