NULL Skriv ut sidan - Stora Malm

Anbytarforum

Titel: Stora Malm
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2016-02-29, 17:13
Bonden i Stensätter kan naturligtvis inte vara far till Ingrid Jonsdotter om åldersuppgifterna är korrekta, men han skulle kunna vara far till de andra döttrarna. Jag har vid tidigare tillfällen stött på fall där en kvinna blivit änka och gift om sig med en karl med samma tilltalsnamn, så varför inte här? För att utreda detta så börjar jag med att försöka utreda när var och en av dessa kvinnor (och män) är födda:
 
Ingrid Jonsdotter uppges ha fötts den 3 september 1662 i sin dödsnotis.
Hennes man Nils Jonsson dör den 8 mars 1739 och uppges då vara född 1664.
 
Anna Jonsdotter är lite krånglig att följa eftersom Stensjö inte verkar finnas med i hfl för 1711, men för 1718-1726 så finns det en Anna, gift med Tyris (som dör) och som har sonen Jonas och dottern Anna. För hfl 1732-1749 så finns en änka Anna Jonasdotter som försvinner 1734-35 med sin familj och ersätts av en gästgivare. Av patronymikon på barn och annat så drar jag slutsatsen att det är vår Anna Jonsdotter. Tydligen så gifte hon om sig med Tyris Persson efter att Olof Simonsson dött. Mtl ger att Olof var på plats i Stensjö 1707, men 1715 var han ersatt av Tyris Persson.
Efter en del letande så kan jag konstatera att Tyris Persson ifrån Björkviks Prästgård gifte sig med gästgiverskan Anna Jonsdotter i Stensjö, änka efter Olof, 14/8 1712. Någon dödsnotis för Olof Simonsson hittar jag inte, men det finns en lucka i dödboken 1711.
Vad det blir av Anna sedan är ett mysterium för mig, så jag har inte lyckats utreda när hon var född, men jag skulle gissa på 1670-talet.
 
Jag tar nu och kontrollerar mtl och 1664 så bebos Stensätter av Olof med hustru, men 1665 så är det Jon med hustru. Sedan så är Jon med hustru med kontinuerligt, även om det är en lucka i mantalslängderna mellan 1670 och 1676.
Slutsats: Min teori kan inte helt avvisas, även om det inte finns något som stöder den. Det är helt enkelt brist på bevis åt endera hållet, även om det sannolikaste är att jag har fel.
 
Frågan kvarstår: vem var bonden i Stensätter? Kan det vara så enkelt som att prästen skrev fel ålder?
 
UPPDATERING FÖRKLARING: Jag hade inte uppdaterat sidan och därmed observerat Margarethas senaste meddelande när jag skrev detta, därav formuleringarna.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2016-02-29 17:25)