NULL Skriv ut sidan - Stora Malm

Anbytarforum

Titel: Stora Malm
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2016-02-28, 21:04
Jon i Stensätter är intressant för mig eftersom jag härstammar ifrån hans dotter Kerstin. Jag har kollat i mantalslängderna och sett följande:
1702 så är Jon bonden på Stensätter. 1705 så är det Gustaf N: med hustru och en dräng (om jag läser rätt). Gustaf är egen bru: (om jag läser rätt). 1707 så ser det likadant ut som 1705.(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/450612.png)
1715 (den mtl som är tillgänglig på SVAR efter 1707) så brukas Stensätter av Jon Jonsson och hustru. I hfl 1711 så finns det en änka, en dräng(?) och en piga.
 
Gustaf i Stensätter begravdes (dog?) den 14 mars 1709 vid en ålder av 40 år, 2 månader och 14 dagar.
 
Bonden i Stensätter begravdes 5/12 åldrig 58 åhr.
Vem är denne bonde om Gustaf är död? Varför tar en 18 år äldre man och flyttar till ett ställe för att ta över efter en som är 40 år gammal?
 
Slutsatsen som jag gärna vill dra av logiska skäl för detta är att Jon bodde kvar i Stensätter på undantag (kanske var han sjuklig eller skadad så att han var undantagen för mantalspengen för resten av livet) och att han sedan dog 1709. Att det står bonden skulle kunna tyda på att det är någon som bott och brukat Stensätter under en lång tid.
 
P.S. Som kuriosa så skulle identifikationen av Jon med bonden uti Stensätter betyda att han var född ca 1651, medan hans hustru var född ca 1639, en åldersskillnad på 12 år, dock i överensstämmelse med döttrarnas åldrar.