NULL Skriv ut sidan - Stora Malm

Anbytarforum

Titel: Stora Malm
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2016-02-24, 17:19
Detta är ytterst intressant för mig eftersom jag härstammar från såväl Jakob som Erik och Arvid Gustavsson.  
Om prästen hörde fel så vore det inte första gången som en präst gjorde det; när min farfars farbror föddes så noterade prästen barnets moster som dess mor och modern som dopvittne (det skulle naturligtvis vara tvärtom). Man skulle kunna tänka sig att prästen frågade efter barnets namn och fadern trodde att han frågade efter hans och svarade Gustaf.
Att notera är att paret inte verkar ha någon känd son Per, vilket man annars kunde misstänka eftersom båda deras fäder heter Per. Detta skulle kunna tyda på att de inte uppkallade barnen efter sina anor (vilket annars var vanligt). Sedan så kan man ju tänka sig att de föredrog att uppkalla barnen efter personer som de kände.
Jag vill också minnas att jag i en sockenbok om Laxarby socken (P) läste om ett rättsfall där föräldrarna hade gett sin dotter ett namn, men sedan börjat använda ett annat för att råda bot på dottern sjuklighet. Gammal vidskepelse sa att man skulle uppkalla barn efter gamla släktingar och fick det fel namn så kunde det ofta bli sjukligt (Det var sidan 298 och handlade om Germundebyn).
Möjligen kan det vara så.
 
Detta var mina tankar, tråkigt nog ingenting mer substantiellt.