NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-04
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2010-09-27, 11:34
David! Precis så var det. Car Ulric dök upp i familjen då fostermodern med son flyttade från Björnlunda till Stigtomta 1814 enl husf.längden. Trots att flytten anges till 1814 så begravdes fosterfadern och angavs död i Björnlunda 1818. Kanske var han inte i Sverige mellan 1814-1818?? Eller så begravdes han helt enkelt i socknen där han var född - familjegrav?? Har Du varit på kyrkogården o tittat??
Sedan växer Carl Ulric upp i Stigtomta men flyttar 1834 till Björnlunda. År 1839 återvänder han till Stigtomta.
Eftersom det saknas flyttningslängder så fick jag fram 1834 via den hårda metoden - dvs bläddra. Men han var ju notarie och välbärgad, så jag började med att gå genom de större gårdarna och det gav resultat. Så det var inte så farligt som det låter.
Jag vill tacka Dig för det här uppdraget. Ibland behöver man vila sig från sina egna torpare o statare och glänta på ett fönster till en annan värld.
Nu har Du grundhistorien och kan i lugn och ro gå genom det här själv och föra bok. Är det något mer Du vill fråga om så finns ju min privata mail.
 
Hälsn Monika W