NULL Skriv ut sidan - Stenkvista

Anbytarforum

Titel: Stenkvista
Skrivet av: Kristina Östervall skrivet 2013-04-24, 11:55
Till Per Eriksson som gjorde ett inlägg 20 september 2011.
 
Jag har de här anorna. De var knepiga. Mina ana är dottern Kerstin Andersdotter f 1763, Stenkvista (enl Kjulas hfl). Död 1819-04-06 Fattighuset, Kjula. Gift med Anders Andersson f 1753 Ökna soldattorp. Son till Anders Ökenstedt.
 
Det här har jag noterat:  
Bosatt i Ökna 1767 , när tvillingarna föddes.
Bosatt vid Stora Kvarntorp 1779, vid dottern vigsel.
(Stenkvista HFL AI:4 S. Kvarntorp 1777-1783 sid. 69)
Flyttade till Eskilstuna Kloster 1783 (har ej hittat dem).
 
Tvillingarnas dopvittnen (svårläst för mig)kan kanske vara en ledtråd:
Erik:  Anders Olofsson i Kolunda, Per i Öknastugan, Lars Jönssons hustru i...
Lars Larsson hustru i Källbro
Anna: Per Jonsson i K...., Lars Larsson i Källbro, Hustru Brita Larsdotter i Kolunda, Hustru i Hörnstugan
 
Dopvittnen till systern Kerstins barn föda i Stenkvista. Det kanske går att se den här vägen i vilken socken de är födda, om man kollar på dem längre fram. OBS bägge makarna är Anderssonare:
Anders 1779: Rättaren Petter Åberg i Torsberga, drängen Anders Andersson i Stora Kvarntorp, Hustru Stina Bengtsdotter vid Torsberga
Pigan Kajsa Andersdotter i Lilla Kvarntorp.
Erik 1782: Anders Dalström i Nytorp, Drängen Anders Andersson i Stora Kvarntorp, Hustru Kerstin Andersdotter i Kvarntorps Soldattorp, Pigan Anna Kajsa Olofsdotter i Torsberga.
Kerstin 1783: Rättaren Per Andersson vid Torsberga, Drängen  Olof Andersson i Stockbäcken, Änkan hustru Maria Söderberg i Stensäter, Hustru Katarina Persdotter i Lilla Kvarntorp.
Anna 1785: Sockenskräddaren Anders Söderberg, Drängen Anders Jansson i Onsäter,
Hustru Elsa Svensdotter i Nytorp, Pigan Kerstin Eriksdotter i Kvarntorp.
Katarina 1787: Skräddaren Anders Tärnström, Drängen Anders Olofsson i Holm,
Hustru Kerstin Andersdotter i Våmtorp, Pigan Katarina Andersdotter i Holm  
Mvh Kristina