NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14
Skrivet av: Lars Thorstenson skrivet 2003-11-24, 21:35
Hej igen,
 
Tack för alla inlägg angående min fråga.
Är det någon som vet om Catharina Berilsdotter och Israel Carlsson hade fler barn än Carl och om möjligen Israel avled i Sköldinge innan 1795 ?
 
Jag hittar Catharina och Carl och en dotter Carolina (Israelsdotter Söderman), men ingen Israel Carlsson någonstans, i husförhörslängderna i Sankt Lars församling i Linköping dit de flyttade.
 
Problemet är att jag inte hittar familjen tidigare än 1804 eller eventuellt 1801 i husförhörslängderna och då nämns Catharina som änka.
 
Israel hittar jag inte heller i dödboken för Sankt Lars så därför funderade jag på om det kan ha varit så att han dog i Sköldinge och hustrun sedan själv med barnen flyttat.
 
Det finns dessutom ingen flyttlängd för 1795 i Sankt Lars så jag vet inte om Israel var med vid flytten. Å andra sidan är det ju inte säkert att man flyttade direkt till Sankt Lars från Sköldinge men i hfl. står inflyttad från Sköldinge 1795.
 
Jag undrar därför om det finns någon flyttlängd för Sköldinge där man kan se vart familjen flyttade och vem som var med vid flytten.
 
Catharina Berilsdotter avled av lungsot 1828-02-15 på Säby ägor, Sankt Lars, 61 år gammal. I Sankt Lars kyrkoböcker kallas hon oftast Birgersdotter men även någon gång Börjesdotter. Att det är rätt person råder dock inga tvivel om eftersom hon anges född i Sköldinge 1767-05-01.