NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-04-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-04-10
Skrivet av: Bernt Bergkvist skrivet 2012-06-03, 09:30
Nyköpings S:t Nicolai EI:1, bild 31 innehåller vigselnotisen mellan grenadjären Olof Björkstrand och pigan Katarina Larsdotter Öberg. De återfinns sedan i Bergshammar och deras senare liv och leverne har jag bra koll på. Katarina anges där alltid som född 1782 i S:t Nicolai och hon har aldrig något annat efternamn än Larsdotter
 
Det jag kört fast på är vem Katarina var. Tillägget Öberg har länge fått mig att tro att hon skulle vara dotter till Lars Öberg, lots i Oxelösund. Han fick en dotter Kristina Katarina 1784. Hon nämns dock aldrig i några husförhörslängder, utan jag antar att hon dog i späd ålder. År och fullständigt namn stämmer inte heller.
 
1782 föds en Katarina vid Strömmen av Lars Eriksson och dess hustru Margareta Olofsdotter. Lars dör rätt tidigt, familjen är sedan inhyses vid Hattsäter, och Katarina blir sedan piga vid Lilla Berga. Där är hon struken utan vidare hänvisning runt år 1805.
 
Jag skulle vilja knyta ihop det här om möjligt. Någon som har några uppgifter som kan bringa klarhet i detta?