NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-04-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-04-10
Skrivet av: Ola Karlson skrivet 2012-04-06, 00:01
Hej Camilla,
 
Jag ser att du har berört detta tidigare. Skulle ändå uppskatta din hjälp,  för jag får ingen ordning på personerna. Det finns ett par väldigt stora frågetecken.
 
Min ff mf mf hette Anders Persson eller Anders Berlin. Sannolikt bytte Persson namn till Berlin någon gång innan 1775 och blev fjärdingsman i Bergshammar. Du har skrivit att han är född den 23/7 1744 i Nya Utterö, Tystberga? Han gifte sig den 16/10 1766 i Lunda med Brita Andersdotter, född 1739. Det finns en Brita född på Bredgården med far Anders Jonsson det året. När de gifte sig var hon piga på Skena, Lunda. Han var på Tå, Nicolai. De flyttade tillsammans från Nicolai till Bredgården, Bergshammar 1767. Anders bor, under namnet Persson, 1773-82 på Bredgården, omgift med Catharina Andersdotter född 1751 (namnet Brita är överstruket i hfl, ändrat till Catharina. Födelseår är ändrat från 39 till 51? I marginalen står det död 1774. Syftar på Brita? Hon finns dock inte i dödsboken i Bergshammar då och
det märkligaste är att min ff mf m Brita Stina Andersdotter enl kyrkboken föds på Bredgården den 15 juni 1775. Far var Anders Berlin, mor var Brita Andersdotter.
1783 har Anders Berlin flyttat till Norrlund med Catharina. Han dör där 1795.
 
Skulle bli väldigt tacksam om du kunde reda ut detta åt mig
 
Ola Karlson