NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-10
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2007-02-10, 08:28
Hej Viola
 
Din efterlysning var något diffus (endast soldatnamn, inget patronymikon och inget födelsedatum). När man skriver en efterlysning är det bra att uppge all den information man har. Det ökar chansen att någon känner igen någon av uppgifterna och gör även att den som svarar slipper onödigt dubbelarbete.
 
Eftersom jag råkar forska en del i den här delen av Sörmland, så vet jag att Mört brukar vara båtsmansnamnet för de båtsman som tjänade för Valsta rote i Svärta, och var bosatta i Stora Valstastugan. Och jodå, där bodde vid 1830-talets mitt Per Mört och Maria Kristina Larsdotter. I hfl AI:10 för Svärta (1836- 40) anges Per Mört vara född 1809 28/4 i S:t Nicolai. Givetvis föds inget Per detta datum i Nicolai (jodå, jag är säker på att du redan har kollat födelseboken).  
 
Antingen får du följa Per bakåt - han flyttar in 1834 från Helgona - eller försöka följa tänkbara kandidater i S:t Nicolai framåt. Jag skulle börja med pigan Sofia Björlings utomäktenskapliga son Per, som föddes 1809 7/5 i Stora Strandstugan, S:t Nicolai.
Lycka till!
 
 
Mvh
Camilla Eriksson