NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-09
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2005-05-18, 00:50
Hej Björn!
 
I jubileumsboken som gavs ut när Oxelösund fyllde 50 år för fem år sen finns ett kapitel Gårdar, torp och stugor i Oxelösund och en karta med platserna markerade. Jag ser av kartan att jag mindes lite fel. Den plats jag tänkte på som Bene, och som fick ge plats åt motorvägen, hette Mygghem. Bene ligger (låg) lite längre åt Nyköpingshållet, kanske 500 meter. Att jag inte vet om jag ska skriva 'ligger' eller 'låg' beror på att på kartan som finns i jubileumsboken är platsen markerad med ett tecken som betyder 'grundrester eller helt borta'. Men på Lantmäteriets karta står det som bebyggelse.  
 
Lilla Bene nämns inte i torpförteckningen. Under rubriken Stora Bene och Beneborg står det:
 
Stora Bene, ett av tre frälsehemman som ingick i Bene by, tillhörde i mitten av 1500-talet Mats Körning och fanns i hans släkt till 1620-talet. Bene eller Benede omnämns dock redan 1460, då den, som sätesgård beboddes av häradshövdingen i Jönåkers härad. Sista boende i huvudbyggnaden vid Beneborg, till början av 1730-talet, var överste C J Burguer von Ritterstein med familj.
 
Hälsningar
Ingegerd
 
 
Inlägget flyttat 12 maj 2009 från Socknar: Nyköping.
Camilla Eriksson, moderator