NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-26
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2004-08-20, 20:38
Några rader under denna socken också!  
 
Jag hann inte kolla bakåt vad gäller mannen du söker, när jag var i Arninge för 10 dar sen, eftersom jag gick framåt i tiden med familjen. Men på tisdag får jag några timmar i Nyköping eftersom min buss kommer in till stan nästan fyra timmar innan ett sammanträde jag ska delta i börjar. Så jag har redan lovat en Spelviks-forskare att kolla om Åhuset (Södermanlands Läns Museums arkiv) har rullfilm från socknen. Rullfilm från S:t Nicolai har de med större säkerhet, får se om jag hinner med detta också. Det tar ju så mycket längre tid med rullfilm, om man har otur och får veva sig igenom 4/5 av filmen innan man kommer fram till det man vill se, jämfört med att direkt byta mikrokort om man hamnat för långt från rätt decennium eller rent av har turen att församlingen har ett register med sidnummer för gårdarna.  
 
En reservation, dock: Vid mitt förra besök på Åhuset var samtliga forskarplatser upptagna när jag kom. Har jag samma otur den här gången, kan jag tyvärr inte hjälpa till mer på ett tag.
 
Mvh Ingegerd