NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-05
Skrivet av: Margareta Bergqvist skrivet 2008-10-20, 22:46
Hej Gunvor!
 
Jag hoppas att du kan få lite hjälp med följande som jag skrivit i en längre berättelse om en av min mormors morbröder:
Karl K:son Leijonhufvud  skriver i Kungl Södermanlands Regementes historia 1771-1915  i kapitlet om regementsmusiken bl a.
”Hvad musikeleverna beträffar, hade i februari 1844, då plats för en del sådana kunde beredas i musikkasern, kompanichefen af regementschefen uppmanats efterhöra, om det fanns soldatsöner, hvilka önskade inträda i musiken. De kunde till mötestiden erhålla kostnadsfritt uppehälle, hvarefter de möjligen kunde antagas, men de skulle vara 13 år gamla och ej alltför små till växten. Äfven 1857 uppmanades officerarna att bland soldatsönerna söka anskaffa musikelever. ”
Detta måste ha passat precis för Gustav Nyberg, han hade rätt ålder och fadern var om inte soldat så rotetrumslagare. Som musikelev fick han bo i den av musikkassan inköpta gården nr 5 i hörnet Torsgatan och Storgatan i Nyköping och i husförhörslängden (hfl) står ” Gården No5 ½ Eger Södermanlands Regimentes Musik Corps” och hade på så sätt mat och husrum samt fick undervisning inte bara i musik utan även andra ämnen. År 1859 skrevs sex musikelever in i elementarskolan och fick både läroböcker och terminsavgifter betalda och Gustav Nyberg gick där åren 1863-64 enligt notering i hfl. I samband med antagningen som musikelev fick han sitt nya efternamn Nyberg, ”Ny/Berg” som det står. Faderns soldatnamn var Berg och hans patronymikon Olsson. Gustavs patronymikon Ericsson användes aldrig. Tiden för din Carl Johan är visserligen inte den rätta men antagligen gällde ungefär samma förhållanden 10-15 år tidigare. Blev han musiker?  
Hälsningar Margareta