NULL Skriv ut sidan - Nykyrka

Anbytarforum

Titel: Nykyrka
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2006-09-11, 10:06
Hej igen, Lena
 
En koll av faddrarna till Olof Olofsson Fröberg och Anna Henriksdotters barn visade en mängd förbindelser med Annas släkt, men också några tänkbara syskon till Olof.
Bland faddrarna fanns 1741 Nils Olofsson i Fyrsjö, Stigtomta, och 1750 dennes hustru Maria Jonsdotter. Maria var dotter i Fyrsjö (ja, styvdotter i alla fall), och makarna hade åtminstone fyra barn: Jonas (1741 ca- 1814), som blev bonde vid Senesta nedergård i Stigtomta och nämndeman vid Jönåkers häradsrätt, Per (1744 ca), bonde i Nedervalinge, Stigtomta, Anna Kristina (1748- 1814), gift ned bonden och kyrkvärden Olof Persson i Ene nedergård, Stigtomta samt Nils (1755-).
Nils Olofsson dog 1776 i Ene nedergård, Stigtomta, medan Maria Jonsdotter dog först 1806 (begravd 5/3). Hon uppgavs då vara 93 år gammal, alltså född ca 1713.
Jonas och Per är födda under de år då Stigtomta saknar födelsebok, varför det inte är möjligt att kontrollera vilka som ställde upp som faddrar. Bland Anna Kristinas faddrar återfanns ryttarens hustru Anna Henriksdotter i Fröberga.
 
Pigan Elisabeth Olofsdotter i Tybble, Lunda, var fadder åt både Olofs (1747) och Nils' (1748) barn. Hon flyttade dit 1746 från Nykyrka. 1748 flyttade hon med den familj hon tjänade hos till Valla i Lunda, men återvände samma år till Tybble mellangård, flyttade 1751 till Tybble nästgård och flyttade 1752 med den familj hon då tjänade hos till Vreta (troligen Vreta i Kila). Hon uppges vara född 1728.  
Vid Valla kallas hon i hfl för Elisabeth Andersdotter. Jag har inte kunnat återfinna henne gift i Kila eller Lunda, ej heller född i Bergshammar, Björkvik. Kila, Lunda, Råby-Rönö, Stigtomta eller Tuna.
 
Eftersom det alltid är tillrådigt att undersöka de faddrar som är utsocknes, kollade jag också upp den hustru Helena Persdotter i Ellesta, Halla socken, som var fadder åt Olof och Annas förstfödde 1741. Eftersom dessutom en Olof Persson från Ellesta i Halla var fadder åt Nils Olofssons och Maria Jonsdotters dotter Anna Kristina 1748 så låg det nära till hands att misstänka att de var gifta med varandra. Och visst var de gifta, men inte med varandra. Olof Persson var styvson i Ellesta nedergård och gift med Anna Jonsdotter, som var syster till Maria Jonsdotter i Fyrsjö. Helena Persdotter å sin sida var gift med bonden Per Olofsson i Ellesta övergård, vilka flyttade därifrån under perioden 1743- 50. De hade barnen Per (gift med Kerstin Eriksdotter), Olof, Carl, Samuel, Anna och Elsa.
Jag lyckades återfinna Samuel och Elsa födda vid Skåra i Stigtomta (1733 20/11 respektive 1735 31/12). Bland Samuels faddrar fanns Nils Olofsson i Skåra och hustru Kerstin Henriksdotter i Skällsta, och bland Elsas faddrar Olof Olofsson i Århammar och Maria Jonsdotter i Fyrsjö.
 
 
Olof Olofsson Fröberg föddes 1714 ca (troligen i Nykyrka, och kanske är han verkligen född vid Århammar), och hade troligen minst tre syskon:
Per, bonde åtm 1733- 35 vid Skåra i Stigtomta och under 1740-talet vid Ellesta övergård i Halla.
Nils, död 1776 i Ene nedergård, bonde i Fyrsjö och Ene nedergård, båda i Stigtomta.
Elisabeth, född 1728 ca.
 
 
Mvh
Camilla Eriksson
Jag är hemma från jobbet med en rejäl höstförkylning och feber, varför jag hade tillfälle att kolla lite släkttrådar mellan hostattackerna och nysningarna...