NULL Skriv ut sidan - Lästringe

Anbytarforum

Titel: Lästringe
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2012-07-10, 12:24
Hej Helena!
 
Jag tänkte också på Hånö när jag såg Hänö som hemvist för äldsta dottern i Sv dödbok. Men Hånö ligger i Bälinge och det stod Trosa som hemkommun. Och mycket riktigt hittade jag i en av Sörmlands-volymerna av Sveriges Städer och Samhällen jämte Landsbygd ett Hänö och familjen Skog (äldsta dottern född 1897 och gift Skog) med många barn, den yngsta född 1934. Nästa barn till makarna Carlsson var en man född 1900, han bytte till ett ovanligt efternamn. Den mannens son avled så sent som i juni i år, men hans barn finns alla i Nyköpingstrakten, utom den äldsta dottern, som flyttat lite längre söderut.
 
Min släkt på min pappas sida kommer till ca 3/4 från Tystberga. Farmor var från Klevsta och på hennes mors sida har de bott på den gården sen åtminstone 1750-talet. Hennes far kom från Kattdalen. Farfar var född i Spelvik men hans mor kom från Tystberga. Han kom till släktingar vid Ingmunsta i Lästringe efter att ha blivit föräldralös vid 12 års ålder. Pappa har jobbat vid Hagby i Lästringe på 30-talet, om det var som dräng eller någon annan befattning på gården vet jag inte.
 
Jag tittade också på din profil och tänkte faktiskt fråga om du möjligen jobbar på Björkgården. Min pappa bodde där i nästan 10 år innan han dog i februari 2000.  
 
Varma hälsningar
Ingegerd