NULL Skriv ut sidan - Lästringe

Anbytarforum

Titel: Lästringe
Skrivet av: Helena Nyberg skrivet 2012-07-10, 11:50
Hej Ingegärd!
Vad himla roligt att du hittat några av dem jag söker. Det Vilhelmsdaj jag skriver om ligger i Lästringe samhälle, nära järnvägen. Lars Vilkelm och Augusta Albertina köpte det med sk egnahemslån, och de och huset kom med det att bli en milstolpe inom svensk historieskrivning.
 
Enligt de bevarade papper jag fick av förra ägaren, en full ägolängd,  bor Lars Vilhelm med hustru här fram till 1944, då fastigheterna (Vilhelmsdal och Erikslund) betraktas som sterbhus. Jag har tolkat det så att båda makarna var avlidna vid den tidpunkten, påg ordet Sterbhus, och inte är jag så bevandrad i moderna arvsregler heller. Eftersom huset säljs som sterbhus, trodde jag makarna inte hade några barn, men de behöver ju inte vara intresserade av att ta över huset. Eller, de kanske var döttrar allihop, och flyttade till sina män?
 
Du skriver verkligen Hänö i Trosa? Inte Hånö? Kikade lite på din profil, och du bor ju ganska nära, så du känner säkert till ortnamnen. Tack snälla för att du tar din tid och kikar på min fråga. Jag släktforskade lite på min pappas sida 1995, i Sorunda och Västerhaninge socknar, men tyckte det var så fantastiskt att han, en torparson och bonddräng kunde köpa sitt eget hem (egnahemsrörelsen nu igen) att jag istället började bygdeforska, jag ville veta hur den processen såg ut. Nu vet jag, och så snubblade jag över det här gamla underbara, men illa underhållna egnahemmet.
 
Varma hälsningar, Helena