NULL Skriv ut sidan - Lästringe

Anbytarforum

Titel: Lästringe
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2012-07-09, 20:55
Hej Helena!
 
Lars Wilhelm var född 18640324 i Bälinge och avled 19380712, boende vid Vilhelmsdal. Hans hustru Augusta Albertina var född 18671215 i Lästringe och avled 19480922, då boende vid Rosenhill, Lästringe. (Källa: Sv dödbok 1901-2009)  
 
Jag tittade nyss på en karta via hitta.se och upptäckte att Vilhelmsdal ligger nära Vreten i Sättersta. Då skulle jag tro att min far kände både makarna och deras tre barn. Han var född samma år som yngsta dottern i familjen, Maria Emilia född 1908. Min far var från Esta i Sättersta men var ofta vid Vreten där kusinerna Elna, Elsa, Ellert och Ellen bodde. Deras mor och min farmor var systrar. Om Maria Emilia fick gå i Sättersta skola som nog låg betydligt närmare än Lästringe kyrkskola (något som jag alltså inte vet), finns hon förmodligen på ett klasskort från läsåret 1916/1917 där bl. a. min far och hans kusin Elna från Vreten finns med.  
 
Jag har hittat flera barnbarn till makarna Carlsson vid Vilhelmsdal, dels genom att titta i en bok från slutet av 40-talet om sörmländska gårdar där jag hittade äldsta dottern med familj boende vid Hänö i Trosa, dels genom att söka i Sveriges Befolkning 1970. Jag ska kolla närmare och återkomma per mail med tips på kontakter, eftersom man inte ska skriva om personer som är i livet här.  
 
Mvh
Ingegerd