NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-17
Skrivet av: Allan Hansson skrivet 2010-07-18, 22:52
Hej Inger, jag tog en titt på faddrarna till Rasmus Hanssons båda barn. Vid sonen Hans (född 1765-12-17) dop (se Skee C:4 1759-1775 sid 286)fanns bland faddrarna en Helena Svänsdotter i Torgonö. Hon bodde alltså på den gård där Rasmus noterades när han gifte sig. Vid dottern Ragnils (född 1769-03-12) dop var faddrarna Pehr Hansson i Torgonö och Anna Hansdotter i Björke (se Skee C:4 1759-1775 sid 440).  
 
Anna har jag inte följt upp, men Per Hansson och Helena Svensdotter var gifta:
 
Släktdatas register för Tjärnö har följande notiser:  
 
Gift 1752-10-30 Pär Hansson Lur Olug Olsdotter Torgonö
Död 1761-06-25 Hustru Olug Olsdotter Torgonö 74 år Make: Per Hansson
Gift 1762-01-29 Per Hansson Torgonö Helena Svensdotter Älgö
Död 1777-12-24 Per Hansson Torgonö 49 år 11 mån /född ca jan 1728/
 
Vi kan se att Per Hansson kom från Lur, och att han tydligen 23 år gammal gifte sig med en 40 år äldre änka.
 
Det är en rimlig gissning att Per och Rasmus var bröder. Men i den familj i Lur där det föddes en Rasmus Hansson 1739 verkar det inte finnas någon Per.
 
Det finns en bouppteckning efter Per Hansson. (Tanums m fl häradsrätter 1778, sid 328. Av den framgår att han efterlämnade änkan Helena Svännsdotter, sönerna Svänn och Hans samt döttrarna Hellena, Olliana och Ingrid, och närvarande (för att bevaka barnens rätt) var dessutom Anders Jonsson i Tormoseröd? och Olof Johannesson i Björnimb.
 
Jag har inte närmare undersökt om dessa båda bönder var släkt med Per Hansson. Båda kom från Lur, om jag tolkat gårdsnamnen rätt. Och Olofs hustru hette Margareta Hansdotter, och kom från gården Tvetane i Lur.
 
Jag skulle råda dig till att pröva hypotesen att Rasmus Hansson kom från Lur.  
 
Häradsrättens protokoll finns på Landsarkivet i Göteborg. Arkiv Digital har bara fotograferat bouppteckningarna, så du får kontakta landsarkivet och höra om det finns något protokoll om förmyndare till Rasmus Hanssons barn.
 
Du kan också läsa igenom mantalslängderna för Lur och Tjärnö. (Finns hos Arkiv Digital och SVAR) Men de aktuella åren är det flera år då mantalslängdrna saknas.