NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-06
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2008-01-15, 23:34
Hej,
 
Huvudpersonen heter Alfrida Wilhelmina Andersson f. 1895 i Lilla Malma enligt Sveriges Befolkning 1900. Hon är där dotter till Karl Emil Andersson f. 1873 och Johanna Wilhelmina Eriksson f. 1870.
 
Mitt problem är att jag hittar henne inte i SCB's längd (100004.65.48800 och några sidor framåt.)
 
Efter en hel del sökningar i Sveriges Dödbok 4 lyckades jag hitta en Nordström f. Andersson, Alfrda Vilhelmina (notera att i'et saknas i Alfrida) som kan vara den rätta. Där finns födelsedatumet 22/12 1895 vilket kan innebära att hon av någon anledning aldrig kom med i rullorna för 1895 då hon är född så pass sent på året. Jag har letat i 1896 års längd men utan resultat.
 
Om jag använder mig av uppgiterna från dödboken och söker på Nordström och något av de datum som finns för Alfrida som civilståndsändringsdatum får jag inga träffar. Vilket får en att anta att maken dog innan 1947.
 
Men bara för att kolla så sökte jag på adressen Nordström och adressen Rålam och då får jag fyra träffar varav en är en man; Nordström, Karl Konrad f. 12/11 1893. Han har rätt ålder och dör efter Alfrida (annars hade det stått ett änkedatum för henne i dödboken) och bodde på samma adress. MEN, det står att han blev änkling 1918, och det står ingen uppgift om när han gifte sig? Jag tror att uppgiften om att han blev änkling 1918 egentligen handlar om att han gifte sig då, eftersom det stämmer överens med Alfridas uppgifter.
 
Det är en del fel och om och men, men jag håller det ändå för ganska sannolikt. Men jag skulle behöva hjälp med att på något vis kunna bekräfta att Karl Konrad och Alfrida Wilhelmina var ett par.
 
Och så vill jag gärna hitta födelseuppgiften gällande Alfrida.
 
 
Mvh
Jonas Magnusson
 
 
Inlägget flyttat 11 maj 2009 från Södermanland: Allmänt.
Camilla Eriksson, moderator