NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-22
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-09-10, 01:15
Torbjörn!
Jag har INTE uppgett att Per är oförskämd. Absolut inte! Jag hade däremot en åsikt hur han svarade på ett inlägg, vilket måste anses vara helt ok, eller hur?
Du skriver:  
Jag är väldigt trött på dessa personer som kastar ut förfrågningar efter personer som de lätt kan söka efter själva. Släktforskning skall ske med känsla och att man lever sig in i förhållandena efterhand och inte att man lätt får information från andra.
 
Då frågar jag mig - varför finns då detta Forum och varför bemödar du dig att kommentera mitt inlägg?
Är inte detta Forum till för oss sökare, som ex. kört fast och vill ha hjälp av er - mer erfarna? Ni har en kunskap som många av oss andra inte har. Varför kan ni inte dela med er istället för att hålla inne med fakta (detta gäller givetvis inte alla som ni förstår, utan en liten klick... de flesta är schyssta och delar med sig).
 
Hur fasiken ska man kunna få yngre människor att börja släktforska när man inte kan söka hjälp.
Att besöka Landsarkiv och Pastorsexpeditioner i all ära - men vem har tid med detta?
Det finns faktiskt folk som ÄR yngre OCH arbetar där det inte finns utrymme att söka upp dessa platser. Det är då ni duktiga forskare kommer in i bilden - ge oss nybörjare/amatörer tips hur vi ska kunna söka fakta utan att se oss som idioter.
Jag tror att alla vet hur svårt det många gånger är att finna upplysningar och alla sitter inte hemma med all programvara som behövs för att finna all nödvändig fakta. Som alla vet är detta ganska kostsamt.
Ni som har erfarenhet - ni måste förstå hur viktiga och värdefulla ni är för oss nybörjare.
 
Mvh
 
Thomas