NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-07-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-07-07
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2011-08-21, 20:06
Hej Birgitta!
 
Jag är faktiskt släkt - om än avlägset - med Oskar Henri Karlsson, född 1907-03-21 i Lid. Hans farmor var storasyster, 25 år äldre halvsyster, till min farfar. Henris föräldrar var Oskar Fredrik Karlsson från Lundhagen i Lid, född 1872-02-09, och Hedvig Sofia Pettersson född 1873-10-15 i Runtuna. Oskar Fredriks föräldrar var soldat Carl Fredrik Blid (hette Kjellstedt innan han blev soldat) född 1843-12-03 i Lid och Ulrika Wilhelmina Carlsdotter född 1842-12-13 i Ludgo. Ulrika Wilhelminas far Carl Andersson dog tidigt, 1854, och modern gifte om sig med Johan Anders Andersson född i Råby-Rönö 1808, änkling med tre tonårspojkar. I det äktenskapet föddes fem halvsyskon till Ulrika Wilhelmina, och yngst av dem var min farfar som föddes i Spelvik 1867. Ulrika Wilhelmina hade två helsyskon, tvillingarna Carl Fredrik och Anna Augusta födda 1852 i Ludgo. Flickan blev bara tre år medan Carl Fredrik nådde vuxen ålder och fick fem barn i sitt äktenskap + ett bonusbarn som det heter numera. Han gifte sig nämligen med en kvinna som hade en uä-son.
 
Henris far Oskar Fredrik hade sju syskon, som alla nådde vuxen ålder och bildade familj.
 
Henris fru Greta har jag inte forskat på, upptäckte att jag inte ens hade fört in henne i mitt släktforskarprogram. Det ska jag förstås göra.
 
Vill du veta mer om Henris fars syskon, kompletterar jag gärna med fler uppgifter.  
 
Mvh
Ingegerd