NULL Skriv ut sidan - Kung Karl

Anbytarforum

Titel: Kung Karl
Skrivet av: Camilla Hallingby skrivet 2014-03-20, 13:27
Hej  
 
Jeg hjælper en veninde med at finde noget om Per Andersson, historisk set. Er der mulighed for, at finde noget mere om personen i hans arbejde, eller er der kun det, som vi kan finde via Arkivdigital ( og det er dop, vigsel, dö och husforhörslängder)
 
På forhånd tak
Camilla Hallingby ( neden under findes de oplysninger, som vi har fundet)
 
Han hedder Per Andersson Frestare er født den 18. november 1642 (eller 1600 hvidkål som min far siger), han skulle være født i Kung Karl, Södermand og død samme sted den 18. januar 1715.
 
Han var gift med Karin Pederson som var født 28. oktober 1646 og i Kung Karl, Södermann, hun er død den 14. september 1687.  
 
Sammen havde de en datter som er min ane, denne datter hed Kristina Frestare er født 22. juli 1673 også i Kung Karl, Södermanland hvor hun også er død 19. august 1759.  
 
Det ser ud til at hun havde mange søskende: 2 søstre og 3 brøder, samt 3 halvsøster og 4 halvbrøder. Så mon ikke Per Andersson Frestare har giftet sig igen efter Karin Pedersons død.
 
 
 
Jeg har fundet følgende på den svenske Wikipedia:
 
Per Andersson Frestare född 18 november 1642 i Kung Karl, död 18 januari 1716 i Kungsör var Karl XI:s livknekt och förtroendeman på Strömsholms slott och Kungsör.
 
Per Frestare var stalldräng hos Karl X Gustav, blev cirk 1671 Karl XI:s livsknekt och förtroendeman på Strömsholm och Kungsör och Karl XII:s barnvakt.
 
Per Frestare ligger begravd inne i Kungsörs kyrka.
 
Per Frestaregården där han bodde finns fortfarande kvar.
 
 
 
Jeg har så talt med din mor som mener at han har været chef for hesteholdet på Strömsholms slot under Karl XI og staldknægt under Karl X Gustav, samt en form for barnepasser for Karl XII.
 
Jeg er ikke sikker på at din mor har ret i at ”livsknekt och förtroendeman”  er det samme som chef for hesteholdet, men det kan godt være at hun har ret. Jeg har en ide om at en livsknekt i 1600 tallet kan være en form for kriger/soldat, men en af de rigtig hårde hunde.
 
 
 
Hans efternavn Frestare siger din mor betyder frister.  
 
 
 
Med venlig hilsen,
 
Grete Modin Grundtvig