NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08
Skrivet av: Eva Cumner skrivet 2002-06-12, 23:36
Hej Gunnar!
 
Jag har suttit och rådbråkat mina kort ett tag och det är verkligen svårt att dra några riktiga slutsatser av de knapphändiga uppgifterna i böckerna.  
 
Men jag tror nog inte att Anders Diurmans dotter är din Kerstin. Bl a så talar ju hennes ålder emot saken. Jag har även hittat en födelsenotis som lyder sålunda:
 
Hjortsberga C:1
1791 d 28 mars döptes qwinspersonen Kierstin Diurmans oäckta flickebarn i Nedre Diurtorp, född den 25 föreg, Nom Maria, frambars af Anders Mattissons hustru i Kyrkstugan. Testes: Truls Diurman, Afskedade Bonne Rya. Både moder och barn afsomnade flera dagar därefter. (Jag har inte lyckats hitta någon notis om saken i dödboken.)
 
Detta tror jag är Anders Diurmans dotter Kierstin. Truls Diurman som är vittne vid dopet är gift med en kvinna som heter Hilljer, så han är inte den som nämns i uttrycket Kierstin Djurmans.
 
Anders Diurman hade även en dotter Sissa som fick ett oäkta barn:
 
Hjortsberga C:1
1788 d 24 januari confirmerades Anders Diurmans dotter Sissas oäkta flickebarn i Ormanstorp, nöddop, född d 19 föreg Nom Bengta, höllts af änkan Signel ibm. Testes: Anders Diurman
 
Att prästen skriver trolovad och hävdad, har den  betydelsen att barnet blir äkta då det är avlat under trolovningstiden och behöver inte ha något med hennes ålder att göra.
 
En lustighet i det hela är att Jöns Månsson Djurbergs son Sven också blir båtsman, Sven Jönsson Kvast för Ö Vång i Hjortsberga sn.
 
1755 föds det en Kierstin Andersdotter i Hjortsberga som du kanske kunde följa upp lite och se om hon kan tänkas vara den du söker.
 
Hjortsberga C:1
1755 Anders Anderssons i Hjortsberga lilla dotter Kierstin, född d 31 mars, henne buru Anders Janssons hustru i Förkärla och Listerby pastorat. Faddrar: Jon Håkansson i Hjortsberga By. Denna dotter fått dop en söndag efter påsk.
 
Mvh Eva