NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-09
Skrivet av: Marita Fagerlund skrivet 2006-06-07, 10:39
Hej Lars!
Kul att höra av dig igen. På frågan om det står Brita el. Beata kvittar igentligen eftersom nu när jag har hållit på med torpinventeringen i Julita en tid så har jag lärt mig att prästen inte är konsekvent vad gäller namnen Brita eller Beata, ibland skriver han Brita och i nästa uppgift Beata om samma kvinna. Likaså är det med Anna eller Annika. Men tydligt är att i födelseboken står Eriks mor som Olofsdt och Kerstins mor som Eriksdt och tills jag fått bevis på att det är samma eller olika kvinnor håller jag isär dessa 2.  
Ang. Karin så fick jag uppgiften av en kvinna på en Anbytardag (kvinnan hette Åsa Larsson, har tyvärr ingen kontakt med henne). Och etersom det är Karin Persdt som förkommer som fadder till Eriks barn och inte Anders ser jag det som rimligt att Karin är syster. Dessutom eftersom hon gifter sig 1723 ser jag henne som rimligast född före 1712 då födelseböckerna börjar och hon inte finns med i dessa.  
Angående Lars Persson skriver Börje Björninger honom som Persson och inget annat.
Sålänge jag inte har fullt bevis håller jag dessa uppgifter som troliga.  
Angående våran Forsman Lillia historia har jag inte funnit något nytt, har du?
Mvh Marita