NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08
Skrivet av: Gunnar Hjortsberg skrivet 2002-06-12, 19:38
Hej Eva Cumner!
 
Jag ser i ditt inlägg om Ola Knop att du vet en del om Lispet Trulsdotter och Anders Djurman. Detta gör mig lite nyfiken eftersom jag tror att jag har dem i släkten men ej har hittat den avgörande kopplingen.
 
Deras tredje? barn Kierstin Andersdotter f 3/6 1767 tror jag är samma person som gifte sig med Jöns Månsson Djurberg f 25/10 1757, vigsel 18/1 1782.
Den Kierstin som var gift med Jöns Månsson Djurberg dog 3/11 1805 och var då enligt prästen 48 år. Men det betyder att Kierstin i så fall skulle vara född 1757 och då stämmer det inte med Djurmans dotter. Jag hittar dock ingen Kierstin Andersdotter född 1757 och i hfl från 1805 står Kierstins födelsår men det är omöjligt att tyda då prästen har skrivit över hennes data med Djurbergs andra hustru Berta Mattisdotter. Det framgår dock tydligt att de tre första siffrorna i födelseåret är 176 vilket stärker mig i min teori att Djurbergs Kierstin är detsamma som Djurmans dotter, men jag saknar den avgörande pusselbiten.
När Jöns Månsson Djurberg och Kierstin Andersdotter gifter sig så hart prästen noterat att Jöns gifter sig med trolovade och hävdade pigan. Kierstins ålder och omständigheter (hon är bara vara 15 år och dessutom höggravid) kan ha fått prästen att göra dessa anteckningar.
Är Djurmans dotter=Djurbergs hustru?
 
Är det möjligen så att Du har svaret på min gåta?
 
Med vänliga hälsningar, Gunnar