NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08
Skrivet av: Eva Cumner skrivet 2002-03-16, 13:07
Hej Anna och Arne!
 
Nu har jag (efter en mindre katastrof i veckan - glödlampan i min fiche-läsare gick sönder!!!) kunnat återuppta mina forskningar på denne båtsman Ola Knop som ställer till lite huvudbry. Jag tror vi först av allt kan glömma bort efternamnet Henriksson, någonstans i hanteringen har möjligen Eljens faders efternamn spökat lite här. Det är Ola Åkesson Knop som 1768-03-27 gifter sig med Britta Eriksdotter, piga från Yxnarum i Listerby, förmodligen dotter till Båtsman Erik Gröning i Yxnarum. Sedan gifter han sig 1790-04-17 med Eljen Henriksdotter som vid giftermålet är piga i Silletorp i Rödeby, men förmodligen född 1756-09-01 i Djurtorp i Hjortsberga, dotter till Fjärdingsman Henrik Olsson och hans hustru Sissa Olsdotter.
 
Var kommer då Ola Knop ifrån?
 
Jag har hittat en lämplig kandidat:
 
Edestad C:1 2/6
1746  den 3 januari  döptes Gårdman ifrån Boahaga Åke Olssons son Olof, föddes i Hjortsberga fattigstuga. Fadder Jon Håkansson i Hjortsberga, Olof Månssons hustru i Djurtorp.
 
1745 November 17 vigdes i Hjortsberga Kyrka Åke Olsson från Boahaga i Edestad och Lispet Trulsdotter i fattigstugan i Hjortsberga.
 
Åke var inte riktigt kry och avled redan 1748-05-29.
 
Lispet gifte om sig 1750-05-20 med Anders Jönsson Djurman, båtsman i Djurtorp i Hjortsberga.
 
Så kan det hända att frågetecknet vid Förkärla, Djurtorp? i Båtsmansregistret vid Ola Åkesson Knops födelseort kommer sig av detta att han växte upp i Djurtorp. Hur Förkärla har kommit in i bilden kanske vi skulle kunna fråga Nisse Wehlin om, som har lämnat in uppgifterna till Båtsmansregistret.
 
Vänliga hälsningar, Eva