NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-14
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2010-03-10, 23:08
Hyltinge, Kåveta kvarn.
Hejsan!
Tack för svaret. Blev konfunderad hur jag skall tolka detta. Är det min Joens fader Jöns, som är dopvittnet från Kåveta kvarn, Detta skulle vara troligt eftersom Joens återvände dit, då hans fru Brita Larsdotter dog 1767 och Jöns Jönsson Melin dog som inhyses på kvarnen 1779. Har gissat, att han haft anknytning till den kvarnen.  
Hur skall jag uppfatta 1698 års barn o giftermålet 1692??  
1717 finns Jöns Melin, född 1893, i Östgöta tremänningsregemente. Det står att han kommer från en gård i Mellösa.1720 begärde han själv avsked efter 2½ års tjänst. Det står en hel del oläsbar text i rullorna.
Hittade honom sedan i Näshults kvarn, där han o hustru Brita fick en son Hans 1724.Tyvärr finns inga husförhör så tidigt. De flyttade till Stocktorps kvarn i Lilla Mellösa o fick barnen Stina 1727, Beata 1729.  
Nästa gång, som jag hittar dem är i Björnlunda AI:1, s. 204, 1764-1773, där hela tjocka släkten Jönsson Melin finns i oordning. Har lyckats koppla ihop en hel del, men har fortfarande gått bet på min korpral Lars Melin o Brita Melin (syster till Lars, tror jag). Att han befinner sig här är lite förvånande. Han avslutade sitt liv vid Kronprinsens husarer i Tyskland 1768, var sedan vid det preussiska rytteriet och 1769, då han fick ny anställning vid det Skånska dragonregementet. Plötsligt hittade jag honom i Mälby kvarn, Björnlunda. Varför?
Han åkte tillbaka till Skåne 1770 och fortsatte sin militära bana. Bodde då tillsammans med systern ?Brita Melin, som flyttade till Skåne 1773.
Redan 1763 var trumpetaren Lars Melin dopvittne vid Jöns Jönsson Melins och Magdalena Segerströms dotter Margaretas dop i Ludgo. Det är ännu konstigare, då han då befann sig i Barth i Tyskland, men kanske var han bara vittne på pappret.  
1769 då han bodde i Björnlunda var han dopvittne vid ännu ett barn till ovanstående i Mälby kvarn, Björnlunda samt till Cathrina Jönsdotter och Olof Carlssons dotter Margareta. Olof Carlsson står som måg till Jöns Jönsson Melin i Mälby kvarn.
Lars Melin dog 1808 - 68 år gammal - född ca 1740. I de militära källorna finns två olika födelseuppgifter på honom 1741-08-15 och 1741-02-14. Lars Melin har uppvisat ett presteintyg i Skåne (som jag hittat på Krigsarkivet) att han är född i Björnlunda utan övriga upplysningar. I Björnlunda föds en Lars 1741-12-25, där mamman heter Carin Jönsdotter och pappan Olof Olofsson -ett av vittnena heter Carin Jönsdotter!!!! Har inte hittat dessa personer, då de flyttar från Björnlunda
 Jungfru Brita Melin dör 1793 66 år gammal - född ca 1727.
Cathrina/Carin Jönsdotter se ovan har jag ej lyckats hitta något födelseårtal på.  
Förutom det militära är kvarnar det genomgående temat i släkten.  
Det gäller att hitta den felande länken. Var kan sonen Jöns Jönsson Melin vara född? Det skulle nog reda ut en del problem. Han dog 1807 och var då 71 år - född ca 1736.
Letandet går vidare och jag är tacksam för alla förslag.
Sena hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg