NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-11
Skrivet av: Kjell Holmåker skrivet 1999-11-24, 23:10
Hej Arne!
Trevligt med fler gemensamma anor (förhoppningsvis).  Nils Nilsson gifte sig 8/6 1732 med dottren från Lefvalundamåla Kirstin Olofsdotter.  Anders Persson i Levalunda caverade för henne.  Detta borde betyda att Kerstin är dotter till Olof Persson.  Denne dog 1731, så Anders Persson bör vara en äldre släkting.  Detta styrks av att Anders Perssons hustru i Levalunda är fadder åt Olof Perssons dotter Sissa 13/10 1728.  Enligt åldersuppgift skulle Kerstin Olofsdotter vara född 1712.  Då (de förmodade) föräldrarna gifte sig 1711, så skulle Kerstin kunna vara äldsta barnet, vilket stämmer bra med att Olof Persssons mor hette Kerstin (Månsdotter, död 1711). Ytterligare indicium: Nils Nilssons och Kerstin Olofsdotters dotter Karin var gift med Anders Johansson i Förkärla. Då deras dotter Sissa döptes 1765 var Åke Olssons hustru Sara i Levalunda gudmor.  Allt detta sammantaget gör att jag känner mig övertygad om att Kerstin var dotter till Olof Persson.
 
Vad tror Du förresten om min hypotes att Sissa Åkesdotter är dotter till Åke Persson och Inger Håkansdotter?
Hälsningar
Kjell