NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-29
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2012-03-06, 12:50
Eila,
 
visst är det din Anna Stina. Anledningen till att jag kom att tänka på den faderlösa flickan är att hon ju bara är 11 år när hon kommer till Svärta. Det antyder att hon förlorat minst en förälder. Nu har jag inte bladat aktuell hfl för Lunda för att hitta någon lämplig Anna Stina. Det finns en möjlig flicka i Tuna, men hennes familj flyttade tidigt till Bettna.  
Åbon Nils Olofsson i Berga kommer även han inflyttande från Lunda vid vigseln 1776. Jag ska se om jag kan hitta några spår av honom i Lunda som möjligtvis kan leda till Anna Stina. Någon koppling måste ju finnas.
 
 
Sedan är frågan om lämpligheten i att diskutera Svärta- och Lundabor under Helgona. Det blir knöligt när folk envisas med att flytta, och personligen tycker jag att det är enklast att föra diskussionen på ett ställe. Kommer den att övervägande handla om en specifik socken så får väl moderatorn  sköta en flytt. Samma moderator får nog finna sig i att vi diskuterar inmatning och flockindelning via mejl. Jag tycker att det är nog så viktigt för forskningen att ha ett vettigt system för var och hur uppgifter förs in i ens databas, men allmänintresset är nog tämligen begränsat.