NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-12-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-12-20
Skrivet av: Inge Ledje skrivet 2009-07-04, 21:05
Brita Greta Carlsdotter finns på Boxtorp Gryt i Hfl. Där finns tydligt angivet födelsedatum och Helgesta. Det finns också angivet att hon kom från  Oppeby 1800. Greta Wallén var gudmor.
Denna Brita Greta Carlsdotter föder en oäkta dotter, fadern ej nämnd. I dopboken är hon först kallad Britta Stina.
Detta är överstruket och hon kallas Gustava.
Gustava blir fosterdotter hos en Lindsfelt. Enligt Elgenstierna Adam Fredrik, men han dog redan 1791 så det skulle vara lite märkligt om han fär en fosterdotter 1804.
Lindsfeltarna hette före adelskapet Hytthon.
En möjlig fosterfader (och kanske också biologisk fader) skulle kunna vara Adolf Fredrik Lindsfelt.Vid tidpunkten för Gustavas födelse är ägaren till Boxtorp en herr löjtnant Lindsfelt, men jag har ännu inte fått fram något namn, Därför är jag mycket nyfiken på en ägarlängd för Boxtorp hur man nu skall kunna få fatt på den.
 
Gustava gifter sig Tigerschöld och då är det antagligen hon som är ägare till Boxtorp.
Ja det var lite av bakgrunden till mina frågor och mystiken kring vilka fosterföräldrarna och den biologiske fadern  till Gustava var, är fortfarande olöst.
Mvh
Inge