NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-01-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-01-30
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2011-08-26, 20:52
Hej,
tack för hjälpen. Syskonskaran i Dunker låter ju onekligen intressant. Skall se om jag kan kolla vidare på den.
 
 
Har sammanställt alla barn till Anders och Brita, med dopvittnen:
 
Per, f. 1769-07-28 i Kärrsätter
Dopvittnen: Carl Johansson i Långviken, drängen Eric Pehrsson i Wreta (f. 1740, Gryt AI:1, s. 170, AI:2, s. 179), hustru Stina Pehrsdr i Wreta (f. 1736, Gryt AI:1, s. 170, AI:2, s. 179), Pig. Lisa Larsdotter i Pungsetter
 
Anders, f. 1771-09-25 i Käxle
Dopvittnen: Olof Olofsson i Käxle, drängen Lars Larsson i Käxle, Soldaten Rödings hustru, Pig. Kirstin Larsdr i Käxle
 
Lars, f. 1774-09-26 i Kramphult
Dopvittnen: Anders Ersson i Löten, Drängen Jonas Andersson i Kramphult, huß. Kirstin Nilsdr i Handknopstuga, Pig. Lisa Nilsdr wid Ånhammar
 
Eric, f. 1777-03-28 i Grandal (Gåsinge)
Dopvittnen: Carl Andersson i Barsätter, Son Pehr Ersson i [?], Hindrik Erssons hustru i L: [?], Pig: Cath: Nils i [?] Strengnäs Socken
 
Anna, f. 1779-04-12 i Grandal (Gåsinge)
Dopvittnen: Anders Jacobsson i Fäboda, [Mågen?] Pehr Pehrsson i [?] och Biörnlunda Socken, hüstrü Maria Lars i Fäboda, hüstrü Maria Gustafs i [?]
 
Christina, f. 1783-03-19 i Grandal (Gåsinge)
Dopvittnen: Bonden Ol: Nilsson i Löfbråten, dr: Anders Larsson från [?], hust: Cath: Nilsdr i Löfbråten, Pig: Maria Ers i Prästgården
 
Brita, f. 1786 (okänd plats)
 
 
Per Persson i Björnlunda är dopvittne när dottern Anna föds, 1779. Kanske kan han vara en bror till Anders? Dottern Brita vet jag inte var hon är född. Jag har kollat i flera födelseböcker i närliggande församlingar utan resultat.
Hur kan det komma sig att denna familj är så rotlös och bara flyttar omkring hela tiden?
 
Mvh Sara