NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-01-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-01-30
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2011-08-21, 09:31
Hej,
nu har jag frågor om Anders Persson igen, f. c:a 1742-1743.
Hustrun, Brita Larsdotter, avled 1793-12-04 i Rävsta, Jäder. I dödboken står det Blef gift med Anders Pehrsson i Räfstad 1768, som då var i Gryt Socken och Kjärrsäter (Jäder C:3, bild 179). Jag blir inte riktigt klok på om Anders kom från Rävsta, men vistades i Gryt. Jag har inte hittat honom i Rävsta, före 1768. Jag har ej eller lyckats reda ut om den Anders, som föddes i Hyltinge (tidigare tips här), är min Anders.
I Jäders hfl, står att han och några av barnen, attesterades till Mariefred, 1796 (Jäder AI:4, s. 44). Där har jag inte hittat dem. Däremot, av en ren slump, så hittade jag Anders och de två yngsta döttrarna i Maran, i Gryt (AI:4, s. 202). Anders uppges komma från Jäder, men är struken. Flickan Stina Andersdotter (min ana), f. 1783, kan jag inte riktigt tyda varifrån hon är inflyttad. Hyltinge?! Flickan Brita Andersdotter, f. 1786, är inflyttad från ytterligare ett ställe!
 
Jag blir inte riktigt klok på denna kringflyttande familj. Hustrun Brita Larsdotters liv är i alla fall så gott som utrett nu, men Anders ursprung och var och när han avlider är fortfarande ett mysterium...
 
Tack på förhand om någon kan hjälpa mig med lite ledtrådar!
 
Mvh Sara