NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2005-06-05, 20:45
Hej Gullzi!
 
Hoppas du läser detta fastän det tagit nästan en veckan innan du får svar.
 
Rösund ligger några km söder om Stjärnhov (uppskattar till 4-5 km när jag tittar på Gnesta kommuns fritidskarta). Av kartan att döma ligger gården mycket vackert vid Bocksfjärden. Den är fortfarande i släkten Sebardts ägo.
 
Det enda skriftliga jag för tillfället har tillgängligt är från bokverket Sveriges Städer och Samhällen jämte Landsbygd, Södermanland del II, som kom ut 1947. Det är inte så väldigt långt, så jag kan skriva av det och maila till dig vid tillfälle. En del är förstås inaktuellt så här nästan 60 år efteråt, men kanske det ändå kan vara roligt att läsa.
 
Jag var tidigare idag inne på hemsidan www.hembygd.se/sodermanland/gryt men där fann jag inte så väldigt mycket mer än uppgift om var hembygdsgården ligger och ett kalendarium för sommarens aktiviteter. Nästa gång jag får tillfälle att gå in på Gnesta bibliotek (blir inte alltför ofta, då jag oftast kommer hem från jobbet när biblioteket redan har stängt) ska jag i alla fall titta lite i en tidskriftssamlare som det står Gryt på i en hörna med referenslitteratur om Södermanland. Kanske det finns något läsvärt där.
 
Mvh
Ingegerd