NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-05-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-05-21
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2013-11-08, 11:36
Hej,
 
Jag tänkte följa upp Fredrik Derefeldt (som är min syssling) och Peter Bernhardssons diskussion om alla Anders Andersson i Tängslinge. Peter skrev i somras följande här:  
 
Anders Anderssons far Anders Andersson i Tängslinge bör, enligt mantalslängden, vara måg till Anders Andersson i Tängslinge. Han finns kvar där i första husförhörslängden. Den äldste Anders Andersson kom som måg till Tängslinge ca 1745 från Dalsjö i Björnlunda, svärfadern var Anders Olofsson i Tängslinge.
 
Det första är enligt mig helt rätt. Fredrik och min ana Anders Andersson, född i Tängslinge 1 maj 1777 är son till Anders Andersson (f.1751) och Maria Andersdotter. Maria är född 28 september 1751 i Tängslinge som dotter till Anders Andersson (1712-1788) och Brita Andersdotter (f.1724).
 
Om jag förstår dig rätt Peter så skulle denna Brita Andersdotter vara dotter till en Anders Olofsson i Tängslinge. Enligt Frustuna Al:2 sid 131 (där hon bor med sonen och dennes familj) är hon född i Björnlunda 1724. Flyttade hennes far också till Tängslinge från Björnlunda fast tidigare i så fall?
 
Jag har noterat att det föds en Anders Olofsson i Tängslinge den 18 augusti 1717 (son till Olof Larsson och Kerstin Eriksdotter) men det måste jag vara en annan familj? Eller?