NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-21
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-11-20, 17:26
Jag har hjälpt Lennart med uppgifter om familjen efter 1890 men med anledning av frågeställningen ovan har jag kikat på familjen bakåt i tiden.
 
Hugo Conrad Julius Wahlström född 1853 i Sankt Nikolai (Storkyrkofs) i Stockholm är lite svårfångad i Stockholmsböckerna. Enligt registret till Stockholms mantal 1867 (daterat november 1866) ska han finnas som 'Ynglingen Hugo Conrad J. Wahlström' i Maria fs. Jag har sökt honom i utflyttningslängderna för Maria fs utan att finna honom.
 
Nästa gång jag tror att jag finner honom är i folkräkningen 1880 där han återfinns utan efternamn (!!) och som Artillerist i Svea Artillerifs.  
 
Hugo Konrad Julius
Artillerist
f. 1853 i (Stockholms stad, Uppland)
Ogift man, ensam i familjen
 
Djurgårdens f.d. landsdel Artillerikasern
Hedvig Eleonora rote 11 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Svea Artilleri
 
Gav mig i kast med inflyttningslängderna för nämnda fs samt även Hfl men utan att veta vilket år han kom dit....! Hfl över manskapet under den aktuella perioden är på drygt 500 sidor och register saknas.  
 
Så jag tog ett kliv framåt i tiden till när äldsta sonen Carl Gustaf Julius föddes i Frustuna den 14/7 1882. Enligt födelseboken för Frutuna var föräldrarna Handlande Hugo Konrad Julius Wahlström och dess hsutru Hilda Catharina Wallin hemmahörande i Senheten i Frustuna fs.  
 
I Hfl för Frustuna (gamla) kyrkoarkiv, AI:15 (1881-1885), sid 467 återfinns makarna Wahlström/Wallin med sonen född 1882 i just Senheten. Enligt uppgift i nämnda hfl vigdes paret den 11/7 1880 men enligt samma källa inflyttade inte Hugo C. J Wahlström till församlingen förrens den 8/12 1881 och då från Flen. Hilda saknar inflyttningsdatum. Det finns också noteringar under 'Fräjd' som jag inte riktigt vet hur man ska tolka, dvs de verkar ha fått Frejdebetyg utfärdade 1883 och 1882 (?!) men här framgår det att Hugo var f.d Artillerist. Klipper in noteringarna från kolumen 'Fräjd'
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/341211.jpg)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-20 17:32)