NULL Skriv ut sidan - Frustuna

Anbytarforum

Titel: Frustuna
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2015-06-02, 07:50
Hej Peter!
Tack för svaret om Olof Olofsson o Karin Jönsdotter. Tyvärr kan det inte vara den person, som jag letar efter, då Du och jag onsdagen 07 april 2010 - 09:08 under BJÖRNLUNDA hade en diskussion om dessa personer och jag har inte kommit vidare trots letande under Björnlunda o andra orter i närheten. Min fm mf f Lars Melin har gäckat mig sedan 2003  då jag försökt få reda på vem hans föräldrar är. Att det är något släktskap med mjölnaren Jöns Jönsson Melin i Mälby kvarn (Björnlunda AI:1, s. 204) framgår ju av den sidan. Han måste tagit en paus från de Gula Wrangelska trupperna i Tyskland o vistats en tid i Björnlunda, då han står som utflyttad 1770 till Skåne. Mjölnarens dotter Brita (omnämnd där) flyttar till Skåne 1776 och tar om Lars Melins hushåll på soldattorpet Marestorp i Loshult och flyttar med hans familj till Hemmeneköp, Långaröd, där hon dör.  
Fick en idé häromdagen att kanske var den Karin Jönsdotter, som fick 5 barn i Stora Mälby under åren 1740-1749 och 2 stycken 1731 och 1738 i Frustuna, syster till mjölnaren Jöns Jönsson Melin, född i Hyltinge 1693-07-15 (Hyltinge C;1, s. 157). Letade i Hyltinge o året innan föddes en Brita, men efter en fråga under Hyltinge, då jag problem med att läsa texten, fick jag svar häromdagen, att det inte var troligt.
Fortsatte letandet på Nycopiaskivan och då jag fick upp namnen Carin Jönsdotter o Olof Olofsson döda i Frustuna, fick jag hopp igen, men det försvann ju nu.  
Begriper inte varför min Lars är så krånglig
Morgonhälsningar från Lund
Ann-Charlotte Lindberg