NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-22
Skrivet av: Doris Johnson skrivet 2006-11-10, 10:34
Av Doris Johnson fredag den 10 nov 2006 kl. 10.21:
Hello!  
 
Min mormor berättade till mig i 1960 talet att hon hade haft en äldre halv syster som hette Ellen. Hon visst att Ellen gifte sig med en Zander Thun och att Ellen, Zander och barnen emigrerade till Norje (1891). Hon visst också att 2 av deras 4 barn emigrerade sedan till Amerika. Jag har funnit familjen i Norge, också några släkt här i USA, var jag bor.  
 
I 1890 folkräkningen, säger det att Ellen hette Ellen Nikolina Kullgren och att hon föddes i Sanne, Bohuslän, 8 sept. 1861. Men hon finns inte i Sannes 1861 födelse längder! Jag har också sökt i Sunne, Värmland och Sannäs i Tanum, Bohuslän. Hon fanns inte.  
 
Ellens mor hette Maria Lovisa Nilsdotter, f. 17 januari 1842, Karlstads stadsfs, Värmland. Hon flyttade från Karlstad till Göteborg 7 mai 1859.
 
Maria Lovisa gifte sig med Johannes August Widing (när, vet jag inte) och bodde sedan i Köpstadsö Frälse, Styrsö fs., och i Göteborg. Deras förste barn föddes i Göteborgs Christine fs. 1866. Jag har inte funnit Ellen Kullgren med dem, och tror nu att hon bodde kanske med en fosterfamilj.  
 
Finns det någon som vet mer om Ellen Nikolina Kullgren innan hon gifte sig, om hon föddes och bodde i Sanne, och vem fadern var? Jag blir så tacksam om vi kan komma på henne någonstans! Hoppas ni kan läsa min svenska.  
 
Mvh från Massachusetts, USA  
 
Doris