NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-25
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-11-09, 07:08
Hej Lars!
Tack så mycket för upplysningen! Jag är släkt med Dan Andersson på 7 ställen i min fars släkt också och har en del litteratur med honom och även Erik Hellerströms bok. Min far var en del hos Dans syster Anna och hennes man Alfred när han var liten.
 
Det jag undrar över är vart jag kan hitta Sisslastorp i AI:1 och AI:2 samt AI:3 på Genline (om stället fanns så tidigt), jag har tänkt försöka ta mig lite längre bakåt och se om jag hittar något matnyttigt på Anders Anderssons (1718-1754) och Kerstin Persdotters (f 1720) anor.
Jag vill hitta barn och anor till dem.
Är det någon som vet när Anders Flodman (1750-1796) flyttade till Svedvi? Jag har för mig att han fick 2 barn där.
 
Sedan vill jag ha hjälp att tyda denna notis där jag har satt frågetecken:
Floda C:2 1715-1754, s. 145, GID 195.11.97300 (1750 nr 50)
d: 2 Sept döptes Anders i Sislastorp. födt d: 1 Fad Anders And: mod Kierstin Pers.
Faddrar:
Pär N: i Belsar???torp, Lerbo? Olof And i ?????stugan hust Ingre Ers i Boller???torp, Anna Persdr i ?ö??????  
 
Till sist går jag fortfarande bet på att hitta Jakob Lindströms födelsenotis (se mitt inlägg 2006-04-04 kl. 18.55). Han är ju född i Askersund enligt husförhörslängderna, men jag har letat i både lands- och stadsförsamlingen utan resultat. I Floda AI:5A finns han på s. 267 (GID 195.26.21200). Han verkar hela tiden varit bosatt på Lindbacken där min mormors släkt har bott ända fram till början av 1900-talet. Han verkade först bygga en backstuga där som senare blev ett torp eller en gård.  
Jag skulle vilja veta var han finns innan AI:5. Vad jag kan se verkar hans mor vara Caisa Larsdotter f. 1731, är detta rätt?
Det vore intressant att veta mer om Lindbacken också om någon skulle veta något om platsen.
 
Mycket tacksam för hjälp
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net