NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-28
Skrivet av: Anders Larsson skrivet 2004-05-02, 08:34
Hej Johannes!
 
Du varnar visserligen för att det kan förekomma felaktigheter i den antavla Du presenterar i Ditt inlägg daterat 2004-04-30. Du talar också om att Du fått uppgifter från andra forskare om felaktigheter. Ändå redovisar Du Dina uppgifter utan att redovisa vilka av dem som är ifrågasatta. Enligt min uppfattning bidrar Du därigenom till att sprida dessa felaktigheter vidare.
 
I mitt mail till Dig 2003-10-10 hävdar jag att Olof Nilsson (ana IV:13) inte kan vara den Olof Nilsson som är son till Nils Nilsson och Anna Ragvaldsdotter. Om jag har rätt hör ana V:25 Nils Nilsson, ana V:26 Anna Ragvaldsdotter, ana VI:49 Nils Andersson, ana VI:50 Ingeborg Jönsdotter, ana VI:51 Ragvald Larsson, ana VI:52 Anna Johansdotter och ana VII:103 Johan Johansson inte hemma i ovanstående antavla.
 
För dem som är intresserade av att själva undersöka uppgifterna citerar jag ur mitt mail till Johannes:
 
Jag måste dock meddela Dig att jag tror att en länk i Din ankedja bakåt till Ragvald Larsson tyvärr brister.
 
Det gäller Ragvalds dotterson Olof Nilsson som jag inte tror är samme Olof Nilsson som är far till Anders Olofsson Klang.
 
Ragvalds dotter Anna är mycket riktigt gift med Nils Nilsson och har en son Olof Nilsson, född 1751-02-14. De har också en dotter Anna född 1754. De flyttar också mycket riktigt från Hällefors bruk till Sörtorp 1753 och Nils Nilsson kallas fjärdingsman åtminstone från 1757.
 
Hela familjen bor sedan kvar i Sörtorp tills sonen Olof Nilsson på 1790-talet flyttar till Hällefors bruk. Han återvänder snart till Sörtorp och är då gift med Greta Lisa Lind.
 
Nils Nilsson dör i Sörtorp 1800-05-18. Anna Ragvaldsdotter dör 1813-03-05 i Sörtorp. Sonen Olof Nilsson kallas fjärdingsman åtminstone från och med 1807. Han dör 1816-02-20 i Sörtorp. Hustrun Greta Lisa Lind överlever honom.
 
Jag får inte ihop ovanstående uppgifter med att Olof Nilsson skulle ha varit kolare i Krukmakartorp, Floda sn, gift med Anna Kajsa Andersdotter, död där 1834, och med henne haft barn födda där 1779-1799.