NULL Skriv ut sidan - Floda

Anbytarforum

Titel: Floda
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2015-07-29, 14:09
Hej Martin och Johan!
Jag råkade visst av misstag skriva Persdotter istället för Olofsdotter. Det är sant att Karin inte anges vara änka i vigselnotisen när hon gifter sig, men i mantalslängden för 1717 så står det i Hjulesta:
Olof Pers Enkia gift med
Per Persson
Det var pga detta som jag kunde hitta vigselnotisen. Att notera är att det även anges att Per Persson kommer ifrån Hägerbotorp och i mtl för 1715 och 1716 så står han i Hägerbotorp och inte Hägerbo, med sig så har han en hustru som för 1716 noteras som död (1707 så bor de inte i Hägerbotorp). Jag har inte hittat första hustruns dödsnotis.
 
Jag får tacka för att du hittat Karins troliga dödsnotis.
 
Själv har jag endast tillgång till SVAR i min privata dator (Arkiv Digital finns dock tillgänglig på mitt lokala bibliotek).
 
Notisen för Anna Olofsdotters giftermål med Anders Persson (25/10 1708) har jag också hittat (även om jag inte insåg att det var det paret Anders P och Anna O), att notera är att det bara en vecka tidigare (dvs 18/10 1708) sker en vigsel mellan Olof Eriksson i Österby och Karin Olofsdotter i Hjulesta, vilket torde vara Annas (och Pers) syster.
 
mvh
Martin Nordling
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2015-07-29 16:25)