NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2014
Skrivet av: Kjell Holmåker skrivet 2014-11-24, 12:50
Vad bra om min hypotes inte skulle hålla, för jag vill gärna ha Karins förfäder bland mina anor. Men man vill ju att det ska stämma också. Ulf, du skriver att Erik Larsson bor hos svärföräldrarna redan 1693. Det är förstås viktigt var dessa svärföräldrar bor. Är det i Nybble? I mantalslängderna för den här tiden finns han inte omnämnd där. Även om Erik och Karin var gifta 1693 är det ju inget som säger att de var det redan ca 1687. Ett stöd för din uppgift har jag funnit i den allra första dopnotisen i Flen C:1, ett dop den 17/12 1693, där ett av dopvittnena är Erik Larsson i Nybble. Sedan ger ju också namnskicket ett visst stöd: Erik Larssons första son döps till Erik, och Erik Erikssons första barn döps till Karin. Det vore förstås intressant med en tidigare dokumentation av Erik Larsson, men i brist på det accepterar jag Karin Eriksdotter som hans enda hustru.
 
Martin: Erik Eriksson var gift första gången 6/10 1717 i Floda med Kerstin Persdotter från Juresta. De får dottern Karin den 23/7 1718. Hustrun dog i barnsäng och begravdes 29/7 1718, och barnet begravdes 10/8 1718. Hustrun kallas Andersdotter i vigselnotisen, men Persdotter i födelse- och dödboken, och jag gissar att det är det rätta. I luckan mellan Hans född 1722 och Maria född 1728 finns Anna född ca 1725. Hon återfinns inte i födelseboken, men finns nämnd i hfl L:a Mellösa AI:1, sid 84.