NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2014
Skrivet av: Lennart Lindberg skrivet 2014-09-08, 16:22
Hej Torbjörn!
I torsdags var vi till Flen, men först var vi till Katrineholm och träffade min sista kusin med fru på min mors sida. Det blev därför inte så mycket tid, i Flen , som hade krävts. Vi kände lite på atmosfären där Hultstugan och Nybble soldattorp legat. Vi tittade på Bergatorp och Karsätter. Johan Giers bodde ju mestadels av tiden i Karsätter efter soldattorpet. En dotter fick han och h. Karin i Öster Lida 1731. Vad vet du om Karsätter? Har sett att det är en gammal gård. En av Johan o Karins söner Anders Johansson blev rättare på Hornsund och familjen bodde på Solberget strax intill. Det torpet finns inte heller kvar, men man kan se spår efter det. Där har vi varit tidigare och fick prata med grevinnan på Hornsund, som berättade var Solberget legat. Anders Johansson var gift med Brita Larsdotter f. 1732 och allt tyder på att hon är dotter till Lars Nilsson f. 17021218 i Mosstorp, Flen och död 1782 i Hässeläng i Forssa. Jag har inte funnit Brita Larsdotters födelsenotering vare sig i Flen eller Forssa. Vore roligt om någon har koll på alla Lars Nilssons barn. Jag har en känsla av att han kan ha bott i någon annan socken innan han hamnade i Forssa. Nästa tur till Flen ska jag titta på Mosstorp och Hällstuga bl.a. Vänligen Lennart