NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-07-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-07-04
Skrivet av: Kjell Holmåker skrivet 2014-07-01, 21:20
Hej Martin!
 
Jag håller inte med dig om vilken Jöns som är far till syskonen Anders, Lars, Anna, Kerstin och Per. Jöns Svensson förekommer i mantalslängder i Öja första gången 1688. Han är bror till Jon Svensson i Båresta i Vadsbro socken och alltså son till Sven Jonsson där. Enligt Flens hfl AI:1 har han barnen Anna, Karin, Brita, Margareta och Per. Endast Per finns i födelseboken (10/3 1699), och det finns knappast utrymme för flera barn. Nej, jag är rätt övertygad om att syskonen är barn till Jöns Andersson i Torp. Tre av dem finns i dopboken: Anna 18/8 1688, Kerstin 27/9 1691 och Per 29/5 1696. När Anna och Kerstin gifter sig (1711 resp. 1714) hör de hemma i Torp, vilket bör vara föräldrahemmet. De fadderskap, som du citerar visar ju också på en stark koppling till Torp. Vi kan också notera 12/3 1722, då Anders Jönssons dotter Anna döps. Bland faddrarna finns Anders Persson i Torp, Vadsbro (han är gift med Anna Jönsdotter) och hustru Kerstin Jönsdotter ibidem. Omvänt så är också Anders och Lars faddrar i Torp. Sammantaget så tycker jag att bevisningen för att Jöns Andersson är fadern är stark.